James Ford Q+A

Člověk, který vlastní pravděpodobně tolik syntezátorů jako Martin Gore. James Ford se během práce na Spirit stal neoficiálním čtvrtým členem skupiny a přispěl víc, než by kapela byla ochotná přiznat. Classic Pop se sešel s uznávaným studiovým mágem, aby vyzvěděl, jaké to je, obdržet onu osudovou nabídku produkovat další album Depeche Mode.
Kdo
tě pozval ke spolupráci s Depeche Mode?
Nejdřív
jsem mluvil s Danielem Millerem, pak jsem to probíral individuálně
se skupinou. Jsem dlouholetým fanouškem a potěšilo mě, když
jsem tu nabídku dostal.
Měl
jsi předtím, než jste vůbec začali s prací, už nějaké
nápady, které jsi chtěl použít?
Jako
producent máš určitou představu o tom, co bys chtěl dělat. Když
mi zavolali, měl jsem v hlavě nápad, jaké by to mělo být, ale
samozřejmě také pracuješ v rámci jejich písní a jejich vize.
Součástí práce producenta je snaha zjistit, jaká je jejich vize
a pokusit se ji uskutečnit, stejně jako prosazovat svou agendu
podle vlastní představy jak by to mělo vypadat.
Jak
se tento projekt liší od ostatních umělců, se kterými jsi
pracoval?
Když
jsem si před rokem a půl poprvé poslechl dema, docela mě
překvapilo, jak byla dystopická a poněkud ustaraná. Ale vzhledem
k tomu, co se dělo se světovou politikou, nemohlo to album být
proročtější a výstižnější. Nikdy nedělám album s někým,
kdo má na kontě víc alb než já, ale oni existují už tak dlouho
a mají za sebou úžasnou historii. Byla to pro mě úplně nová
zkušenost a nové výzvy, které jsem musel přijmout a popasovat se
s nimi jako v případě kohokoliv jiného. To vše ve stínu jejich
skvělé a velmi obdivované řady minulých alb, což bylo
skličující, ale byla to úžasná zkušenost.
Mluvili
o tobě jako o svém terapeutovi nebo rozhodčím...
Zaslechl
jsem něco o tom jak fungují, ale nikdy jsem nepracoval se skupinou,
která měla tak bohatou minulost. Jsou spolu tak dlouho, že by se
to dalo přirovnat k manželství, jejich vztahy se časem mění a
dějí se různé věci. Jsou jako bratři. Sem tam dochází ke
třenicím a jde o to dostat z nich album, aniž by se u toho
navzájem pozabíjeli. Hlavní je, že ve studiu byli velmi
soustředění na práci. A, což je nejdůležitější, velkorysí
a otevření nápadům. Dovolili mi, abych se zapojil do čehokoliv
jsem chtěl, nedělali drahoty a co víc si můžeš přát.
Jaký
zvuk jsi přinesl?
Předpokládám,
že každý má o zvuku své představy. Elektronická hudba je mou
velkou láskou. Oni jsou klasická elektronická skupina, takže jsem
na to chtěl dát největší důraz, ale jsou tam i nějaké živé
prvky - bicí, kytary - trochu prožitku a hravosti, které
získáš pomocí živých nástrojů. Byl jsem ve svém živlu,
jako kdybych se na několik měsíců ocitl v muzeu syntezátorů.
Martinova sbírka syntezátoru se vymyká kontrole. Já jsem také
nadšenec, ale s ním je to vážné."
Dozvěděl
ses z pohledu fanouška nějaká tajemství?
Zažil
jsem spoustu zábavy a spoustu zvláštních neskutečných momentů
a některé neuvěřitelné neopakovatelné historky, které jsou
šílené. Ale co mě nejvíc ohromilo je, že jako skupina se ti
lidé stále snaží posouvat vpřed, i hudebně. Pro ně je to
potvrzení i důvod toho, proč pořád fungují a proč je lidé
pořád rádi poslouchají. Myslím, že jsme udělali docela odvážné
a silné album. Jsem hrdý na to, že jsem toho mohl být součástí.
Udělala
tvá vlastní skupina Simian Mobile Disco remix nějaké písničky?
Udělali
jsme epický remix... Revolution, udělali jsme z toho celkem divokou
taneční verzi.
