Generace 28: Depeche Mode

Psát, jak se jmenují ti čtyři kluci tvořící tuhle kapelu by bylo asi nošením dříví do lesa. O jejich historii a o jejich hudbě už se toho napsalo tolik, že téměř není možné se neopakovat. A psát o budoucnosti?
Kam DM chtějí jít, to nikdo neví. V poslední době výhradní autor repertoáru Martin Gore je natolik geniální, že se další hudební vývoj dá opravdu těžko odhadnout. I když album Violator a turné World Violation leccos naznačuje. Na albu perfektní supermoderní zvuk, téměř zcela postrádající populární industriální kovy alba Some Great Reward.
Dokonalé a komplikované aranže (vůbec ne jednoduché a průzračné, jak jsem kdesi četl) a nad tím jistý, a místy až sterilní sólový vokál Dava Gahana, v některých písních (Waiting For The Night) rafinovaně smíchaný s Martinovým barevným vokálem. Prostě perfektní práce. Byt' zvuky, zejména basově linky, nejsou dnes už nic originálího a můžeme - je slyšet na kterékolíy nahrávce libovolné newbeatove skupiny.
Ta tam je zvuková razance předešlých nahrávek. Vše ustupuje před aranžérským a zvukovým cizelérstvím. Protože síla téhle desky není v "mlácení do železa" ale v nádherných melodiích a zajímavých textech, A tam jsou DM stáje jen těžko překonatelní.
Poněkud jinak vypadá situace, při koncertním provedení. DM jakoby ustupovali módě newbeatu a house music a v tomto duchu přemixovali i své starší nahrávky. Tak značně, že u některých notoricky známých hitů (Everything Counts) činí zpočátku problémy i jen jejich prostá identifikace. Prostě newbeat vládne světem. A je to paradox. Bez DM by dnes syntezátorová hudba nebyla tam, kde je. Oni jí dali obrovský impuls a dneska už jsou tak trochu ve vleku. Tak vznikají legendy. Dneska už musí přijít někdo jiný a dát nové impulsy. Ale oni už legenda jsou. Michal Jirák
DEPEŠÁCI
Proboha! Kdo tohle slovo vymyslel! Vůbec ho nemám rád. To slovo, ne toho, kdo jej vymyslel. Nicméně je zvykem ho používat. Takže, když mám vzpomínat na historii fanoušků Depeche Mode v Čechách, budu ho používat i já. Nebyl jsem na to vzpomínání sám. V pokoji se mnou seděl Petr Švihovec, jeden z organizátorů DMF. Já se jmenuju Michal Jirák a jsem discjockey. A oba jsme měli to štěstí (a občas tu smůlu), že jsme byli skoro u začátků historie depešáků.
SPARTA
Klub SSM Sparta na Černém mostě nebyla první depešácká diskotéka. Tu dělal už předtím Vašek Novotný na Strahově, ve známé "sedmičce", čili klubu 07.
Já jsem se k depešáckým diskotékám, nebo spíš novoromantickým diskotékám, dostal vlastně náhodou. Sparta se tenkrát otvírala jako nový klub a nikdo tam nechtěl jít hrát. Tenkrát jsem se ještě diskotékami neživil jako profesionál a tak jsem většinou hrál, kde se dalo (i nedalo). Tímhle způsobem jsem přišel i na Spartu.
Bylo tam smutno. Přišlo asi 5 lidí, z toho 3 depešáci. A jeden můj kamarád. A ten v té době nic jiného než Depeche Mode neposlouchal. Přinesl i nějaké desky a chtěl, abych mu je zahrál, když stejně na diskotéku nikdo nepřišel.
Abych to vysvětlil. V té době, t.j. v roce 1986, pustit na diskotéce Depeche Mode byl hřích. Byli jsme v éře Modern Talking a Dietera Bohlena vůbec. No a já ty desky pustil. Tudíž příští týden přišlo depešáků 20, pak 50 a pak už všichni. Sparta začala praskat ve švech. A já se učil poznávat vlastně za chodu úplně jinou muziku, než na jakou jsem byl z diskoték zvyklý: U2, Bronski Beat, Communards, Duran Duran, Dead Or Alive, The Cure a samozřejmě Depeche Mode.
Byla tam vždycky perfektní atmosféra a spousta lidí, a tudíž bylo jasné, že tato idylka nemůže trvat dlouho. Netrvala. Hojně navštěvovaná diskotéka přilákala jednak profesionální disjockeye, jednak soudruhy ze SSM. Byli jsme nařčeni, že propagujeme fašismus (černá barva obleků promptně splývala s hnědou - to byl pouze zanedbatelný rozdíl). A tak jsem musel přestat na Spartě hrát.
Tím ovšem story nekončila. Do klubu přišli profíci-dj z PKS a příslušníci rómské "menšiny". Petr vzpomíná, jak to dopadlo... nejdřív byla pohoda. Prosincová sobota, Sparta plná depešáků a Romů. Obě skupiny návštěvníků tancovaly na svoji muziku. Ne dlouho. Následovala slovní výměna názorů, potom ruční. Pořadatelé přerušili diskotéku a vyhnali nás ven.
Tam čekaly rómské posily a strhla se bitva asi čtyřiceti depešáků proti stu Romů. Myslím, že na tu noc obyvatelé sídliště Lehovec nezapomněli do dneška. Za zbraně rómum posloužilo všechno možné: od podpůrných kůlů okrasných stromků až po krejčovské nůžky.
Když přijely první vozy VB, Romové se urychleně vytratili, takže všechno si odskákali těžce zdecimovaní depešáci. Tolik Petrovo líčení. A tím začala válka soudruhů proti depešákům. šli po nás, myslím, že čistě z principu. Protože tady se sdružovalo něco, do čeho oni neviděli.
Nebylo to jako SSM, nebylo to organizované. Byla to skupina lidí, kteří, aspoň ze začátku, drželi fantasticky při sobě a hlavně nebyli zkaženi žádnou ideologií. Jen ta hudba, kterou poslouchali, byla strašně čistá a silná. Byli sami pro sebe a od nikoho nic nepotřebovali, jen klid. No a to se těm nahoře ne-líbilo, toho se báli.
SKALKA
Po zániku diskoték na Spartě se skupina těch nejskalnějších depešáků pokusila přesídlit na Valdek, kde jsem taky hrál. Tamější paní vedoucí to však špatně nervově snášela, a tak to dost brzo skončilo.
V té době jsem dostal nabídku jít hrát středy na Skalku do Strašnic. Pan vedoucí říkal, ze tam nikdo nechodí a že tam discjockeyové z PKS nechtějí tudíž hrát. Já mu řekl, že jsem přesvědčen, že lidi přijdou, ale takový trochu zvláštní. A on na to, že to nevadí, hlavně aby přišli. A skutečné už druhý týden se to tam začalo shromažďovat a pan vedoucí byl spokojen. Dokonce se mu to tak líbilo, že se chodil dívat do sálu.
To byl snad jedinej podnik, kde jsme nikdy neměli problémy s personálem. Pan vedoucí nad náma držel ochrannou ruku, přestože na něj útočil národní výbor i VB. Sem poprvé také začali občas docházet pankáči. Zatím jen občas a v malém počtu. A potom přišel 23. prosinec 1986. Skvělá nálada, narváno, a někdo vymáčkl sklo. A panu vedoucímu přišel dopis, že buď zruší ty středeční diskotéky, nebo bude zrušen on. A zase jsme se stěhovali.
DRANCY
Vinárna Drancy na červeném vrchu symbolizuje zlatou éru depešáků v Praze. Psát o Drancy je velmi těžké. Jednak to bylo celé tak trochu mimo. Prostě ne jenom muzika, ale ta atmosféra, ta je nevylíčitelná.
A pak je stejně spousta věcí, které isme na Drancy zažili, prostě nepublikovatelná. To byla diskotéka, kde se mohlo dělat uplně všechno. A tam se taky většinou všechno i dělalo. A představte si pod tím, co chcete.
Já se v podstatě divím, že nás tenkrát nezavřeli. Ale možná to bylo tím, že tam se báli přijít i příslušníci VB. Takže vlastně přesně nevěděli, co se tam děje. Ale tak hrozné to zase nebylo. Spíš zvláštní. Nádherná muzika, spousta lidí, minimální problémy s personálem, větší problémy s těmi "nahoře", za chodu budovaná diskoaparatura, která měla talent odcházet v těch nejnevhodněišlch okamžicích velmi efektním způsobem, má spolupráce s kolegou Martinem Kuchařem, lidské přerody (během půl roku od "depeš" až po skinhead), koncert Depeche Mode v Praze, jeho výročí, počáteční vzestup a potom postupný úpadek tohoto v podstatě kulturního centra, to všechno teď už jen splývá se zvláštní náladou, na kterou se, i přes některé neshody mezi depešáky a pankáči a skinheads, vzpomíná jako na legendu.
Z těchto vzpomínek ale ostřeji vystupuje akce ČST. Duchovním otcem či spíše matkou, tohoto konfliktu je paní redaktorka Dagmar Žáková. Po té, co si Drancy natočil bez problémů po předchozírn ohlášení Krátký film, ČST, bodovala dvěma věcmi.
Nejprve uvedla na obrazovce rafinovaně sestříhaný rozhovor s jedním pankáčem, jimž z něj udělala irnbecila. Ten kluk na Drancy chodil "ačkoliv tahle diskotéka neměla nikdy s pankem hudebně skoro nic společného), a tak byla záležitost hojně prodebatovávaná. Potom vpadl na diskotéku neohlášeně štáb ČST a začal točit. I toho, kdo nechtěl.
Navzdory pozdějšímu rafinovanému sestřihu a falšování k násilí nedošlo. Jen ruční halogen osvětlovače letěl do kouta. Načež se štáb stáhl do defenzívy, pak do střižny na Kavčích horách a výsledkem byly "Sondy o punku". Drancy byl nazván "Punkovou diskotékou" (podmalováno záběrem na poklidně sedící návštěvníky poslouchajlcí Erasure) a v ČST znemožněn. A to byl začátek rychlého konce.
To už jsou smutné vzpomínky. Od té doby se mnohé - nebo aspoň něco - snad změnilo. Žádná stálá diskotéka sice není, ale jsou srazy pořádané DMF. To je současnost. Rockové kluby na Národní a na Strahově, to je taky současnost. Tak jedno konstatování na závěr: hymnou depešáků byla, je a doufám, že i bude píseň With Or Without You od U2. Pamětníci a přímí účastníci historie depešáků to chápou, ostatním to zbývá přijmout jako fakt.
Michal Jirák, Petr Švihovec
DM Friends
je volné sdružení fanoušků Sk-DM. Nepracuje na systému fan-clubu (tzn. nevydávají se legitimace, neplatí se členské příspěvky). Jedním z cílových bodů DMF je propagovat skupinu DM, jejich muziku, názory a filozofii, navázat kontakty s podobnými sdruženími DM ve světě, oddělit fanoušky DM z celého ČSFR do jednoho celku pokrytého informační sítí. V každém větším městě (okrese) vzniká LOM (Landscape of Moon = Měsíční krajina). V současné době je v ČSFR 90 LOMů, které spolu navzájem spolupracují. Tři tisíce našich členů se společně těší na oslavu 3. výročí koncertu DM v Praze (11.3.1988), která se uskuteční v Písku.
Zdroj: Týdeník Generace, 26.3.1991
