Gareth Jones o 'berlínské éře'

31.12.2015

Rozhovor s Garethem Jonesem, producentem berlínských alb Depeche Mode "Construction Time Again", "Some Great Reward" a "Black Celebration".

Nadšení fanoušci DM a organizátoři okružních jízd 'depešáckým' Berlínem po místech spjatých s historií skupiny, položili Garethovi několik zvídavých otázek o životě v Berlíně a spolupráci s Depeche Mode ve studiích Hansa, kde během třech let a stejného počtu alb skupina vybrousila svůj charakteristický zvuk k dokonalosti:

Ahoj Garethe, děkujeme, že sis našel čas pro náš rozhovor.
Ahoj Christiane!

Mezi lety 1983 a 1986 jsi jako producent doprovázel Depeche Mode v berlínských studiích Hansa. Jak dlouho jsi ty osobně žil v Berlíně?
V Berlíně jsem bydlel asi od roku 1983 do roku 1992, mimo jiné nedaleko Postupimského náměstí.

Jak to vypadá s tvou znalostí němčiny?
(odpovídá německy): Na tuto otázku bych chtěl říct, že má němčina není tak špatná a že německy mluvím velmi rád.

Kdy jsi potkal Depeche Mode poprvé?
Poprvé jsem se se skupinou sešel před nahráváním alba "Construction Time Again". Bylo to v kanceláři Mute Records, na londýnském Kensington Square, kde jsme byli domluveni na přijímací pohovor.

Co říkali kluci, když v roce 1983 přijeli do Berlína, na atmosféru rozděleného města?
Nám všem připadala práce v Berlíně velmi inspirující a atmosféra se nám líbila - a také lidé. Berlín je skvělé město.

Jaké vzpomínky máš spojené s nahráváním ve studiu v letech 1984 až 1986?
Když zavzpomínám na nahrávání s Depeche Mode, napadá mě v první řadě nadšení a radost z experimentování. Ve studiu jsme se pořád snažili vytvářet něco nového - experimentální popovou hudbu.

Kdo byl, kromě Daniela Millera, u Depeche Mode tvoje hlavní kontaktní osoba?
Pracovali jsme velmi semknutě - a vztahy mezi všemi navzájem byly stejně důležité. V podstatě jsme většinu času byli dobře sehraní.

Vnímal jsi skupinu v její berlínské éře spíš jako kamarády nebo jako fungující tým?
Obecně vzato měli všichni dobře fungující pracovní vztah. Sem tam jsme sice spolu zašli na pivo nebo na jídlo. Ale protože jsme spolu trávili skoro každý den ve studiu, znamenalo to neustále "pracovat, pracovat, pracovat" - "You've got to work hard"!

V kolik hodin obvykle začínaly resp. končily práce v Hanse?
Studiové sessions začínaly mezi 11 a 12 hodinou. Někdy jsem přišel trochu dřív, abych přezkoušel a nachystal vybavení. Často jsme pracovali velmi dlouho, někdy do jedné, dvou nebo dokonce do tří hodin do rána. A když jsme měli napjatý časový harmonogram, pracovali jsme i celou noc.

Měli jste během nahrávání v Berlíně i nějaké dny volna? A co v takových dnes skupina dělala?
Nevím, co skupina podnikala ve volných dnech - pravděpodobně odpočívali a doháněli spánkový deficit. Když jsme produkovali album "Black Celebration", neměli jsme od začátku nahrávání do dokončení finálního mixu ani jediný den volna. Každý den jsme strávili ve studiu.

Kdy jsi obvykle poprvé slyšel dema Martina Gorea?
Obvykle mi dema posílal Daniel Miller krátce předtím, než jsme šli do studia. Tehdy jsem také ty písničky slyšel poprvé.

Produkovali jste všechna dema? Nebo se skupina příležitostně rozhodla písničky "protřídit"?
Martin nepíše žádné "přebytečné" skladby. Pokud vím, skončila skoro všechna dema na chystaném albu. Nepatří k sortě skladatelů, kteří napíšou padesát kousků z nichž pak deset vyberou na album. Spíš napsal dvanáct písniček, ze kterých deset šlo na album a dvě na singl jako b-strany.

Co myslíš, kolik nevydaných skladeb Depeche Mode leží někde v sejfu? A jak asi zní heslo?
Nemyslím si, že by existovaly nevydané skladby Depeche Mode.

Co obvykle dělával Dave během instrumentálního nahrávání?
Dave byl, stejně jako všichni ostatní, extrémně důležitý pro atmosféru během vzniku desky. Zatímco jsme v berlíně produkovali backing tracks, často nás povzbuzoval nebo naši práci podrobil kritickému drobnohledu.

Kde zpěvák zkoušel své vokální party?
Ve studiích Hansa bylo spoustu místa - a také spousta zákoutí, kam se Dave mohl stáhnout a rozehřát své hlasivky resp. nastudovat party se zpěvem.

Vnímal jsi tehdy nějaký rozdíl mezi Alanem Wilderem a klukama z Basildonu?
Když jsem začal pracovat s Depeche Mode, byl Alan očividně "ten nový". Když jsme ta léta později završili s "Black Celebration", byl plnohodnotnou součástí týmu.

Měli jste nějaký společný rituál, když jste dokončili práci na singlu nebo albu?
Po dokončení projektu jsme se nejdřív šli vyspat - protože jsme byli dost unavení.

Klip k "Everything Counts" se natáčel v Západním Berlíně. Přispěla k němu skupina nějakými osobními nápady?
Nebyl jsem zapojený do prací kolem klipu "Everything Counts", jsem si ale celkem jistý, že skupina vybrala s režisérem vhodná natáčecí místa.

Jako průkopník ve věcech digitálního vybavení jsi měl výrazný podíl na tom, aby se sampling stal součástí hudby. Nahráli Depeche Mode v Berlíně mnoho samplů, např. v ulicích nebo v opuštěných továrnách?
Často jsme pořizovali samply, skoro všude. Vzpomínám si hlavně na jednu session na střeše studia Hansa - přesněji řečeno na terase, vně mixážní místnosti.

Mohl bys nám popsat tehdejší situaci s fanoušky před studiem?
Po úspěchu s albem "Construction Time Again" jsme měli spoustu fanoušků, kteří se vydali ke studiu a čekali před budovou nebo na schodech. Byla to skvělá atmosféra.

Kam chodila skupina během nahrávání ve studiu Hansa na jídlo? Existovala v okolí Postupimského náměstí nějaká zajímavá místa? Nebo jste si jídlo objednávali?
V přízemí studia byla italská restaurace v Kötherner Straße. Tam jsme často jedli. Nebo jsme pobíhali po okolí a našli si nějakou restauraci. Donáškovou službu jsme využívali spíš vzácně.

Jak vypadal váš noční život? Chodili jste často ven?
Nijak často, protože jsme pořád pracovali velmi dlouho. Zato jsme si užili spoustu legrace ve studiu. A samozřejmě jsme sem tam vyrazili za roh na jedno pivo. Na moc party si však nevzpomínám.

Která místa jsi v Berlíně rád navštěvoval?
Můj nejoblíbenější bar v Berlíně byl "Dina". Hlavně se mi líbilo, že tam nehrála žádná hudba.

Jakou roli hrál tehdy pro kluky z Depeche Mode alkohol, jak ve studiu, tak ve volném čase?
Během nahrávání jsme vlastně žádný alkohol nepili. A, pokud si vzpomínám, ani nijak zvlášť mimo studio.

Díky úspěchům v 80. letech se z členů skupiny brzy stali milionáři. Bylo to nějak znát?
Se skupinou jsem nikdy nemluvil o penězích. Bavili jsme se o hudbě.

Teď něco všedního: Jaké dopravní prostředky upřednostňovali Depeche Mode v Berlíně?
Může být, že členové skupiny častěji používali metro. Hlavně si ale pamatuji, že jsme často jezdili taxíkem.

Martin bydlel, jak známo, přechodně u své berlínské přítelkyně. Kde během nahrávání přebývali Dave, Andy a Alan?
Během nahrávání "Construction Time Again" byli Depeche Mode ubytovaní v hotelu InterContinental. Možná se tam znovu ubytovali i v následujících letech.

Měl Daniel Miller během berlínského období vlastní bydlení?
Ne, Daniel v Berlíně žádný byt neměl.

Snad ještě jednu otázku na závěr: Mrzí tě, že berlínské časy už jsou minulostí?
Nesmutním. Život jde dál a do Berlína jezdím pořád - miluji Berlín!

To je hezký závěr - moc ti děkujeme za skvělý rozhovor!
Rádo se stalo, hodně štěstí!

Gareth Jones

Gareth Jones (*1954) je britský hudební producent a inženýr, kromě Depeche Mode pracoval například s Einstürzende Neubauten a Erasure. Rodák z Warringtonu, městečka v severozápadní Anglii, se od mládí věnoval hudbě - hrál na několik nástrojů a později experimentoval s nahráváním a stříháním pásky. Další zkušenosti získal v BBC a zkraje 80. let začal pracovat v nahrávacích studiích.

Když spolupracoval s jednou skupinou ve Vídni, navrhl mu její manažer, aby nahraný materiál mixoval v Německu. Volba padla na špičkově vybavená studia Hansa v Berlíně. Gareth Jones se rozhodl v německé metropoli zůstat. Studia tehdy přilákala svou cenovou dostupností mnoho anglických skupin. V Hanse začal Jones experimentovat s atmosférou nahrávek - pomocí zešilovačů a mikrofonů rozmístěných v prostoru docílil efektu jako by se hudba rozléhala po velkém stadioně. Tuto techniku uplatnil u Depeche Mode, stejně jako sampling. V polovině 90. let se Gareth vrátil zpět do rodné Británie, kde pracoval v mnoha známých studiích (např. Abbey Road).

Gareth Jones se podívedílel na albech: Construction Time Again (1983), Some Great Reward (1984), Black Celebration (1986), Ultra (1997), Exciter (2001)

2015
Autor: Christian Haase (DM-Tour), překlad z angličtiny do němčiny: Audrey Micheneau
Zdroj (rozhovor a fotky): DMtour.de

© 2017 DMStrangers
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky