Rozhovor
s Garethem Jonesem, producentem berlínských alb Depeche Mode
"Construction Time Again", "Some Great Reward" a "Black
Celebration".
Nadšení
fanoušci DM a organizátoři okružních jízd 'depešáckým'
Berlínem po místech spjatých s historií skupiny, položili
Garethovi několik zvídavých otázek o životě v Berlíně a
spolupráci s Depeche Mode ve studiích Hansa, kde během třech let
a stejného počtu alb skupina vybrousila svůj charakteristický
zvuk k dokonalosti:
Ahoj
Garethe, děkujeme, že sis našel čas pro náš rozhovor.
Ahoj
Christiane!
Mezi
lety 1983 a 1986 jsi jako producent doprovázel Depeche Mode v
berlínských studiích Hansa. Jak dlouho jsi ty osobně žil v
Berlíně?
V
Berlíně jsem bydlel asi od roku 1983 do roku 1992, mimo jiné
nedaleko Postupimského náměstí.
Jak
to vypadá s tvou znalostí němčiny?
(odpovídá
německy): Na tuto otázku bych chtěl říct, že má němčina není
tak špatná a že německy mluvím velmi rád.
Kdy
jsi potkal Depeche Mode poprvé?
Poprvé
jsem se se skupinou sešel před nahráváním alba "Construction
Time Again". Bylo to v kanceláři Mute Records, na londýnském
Kensington Square, kde jsme byli domluveni na přijímací pohovor.
Co
říkali kluci, když v roce 1983 přijeli do Berlína, na atmosféru
rozděleného města?
Nám
všem připadala práce v Berlíně velmi inspirující a atmosféra
se nám líbila - a také lidé. Berlín je skvělé město.
Jaké
vzpomínky máš spojené s nahráváním ve studiu v letech 1984 až
1986?
Když
zavzpomínám na nahrávání s Depeche Mode, napadá mě v první
řadě nadšení a radost z experimentování. Ve studiu jsme se
pořád snažili vytvářet něco nového - experimentální
popovou hudbu.
Kdo
byl, kromě Daniela Millera, u Depeche Mode tvoje hlavní kontaktní
osoba?
Pracovali
jsme velmi semknutě - a vztahy mezi všemi navzájem byly stejně
důležité. V podstatě jsme většinu času byli dobře sehraní.
Vnímal
jsi skupinu v její berlínské éře spíš jako kamarády nebo jako
fungující tým?
Obecně
vzato měli všichni dobře fungující pracovní vztah. Sem tam jsme
sice spolu zašli na pivo nebo na jídlo. Ale protože jsme spolu
trávili skoro každý den ve studiu, znamenalo to neustále
"pracovat, pracovat, pracovat" - "You've got to work hard"!
V
kolik hodin obvykle začínaly resp. končily práce v
Hanse?
Studiové
sessions začínaly mezi 11 a 12 hodinou. Někdy jsem přišel trochu
dřív, abych přezkoušel a nachystal vybavení. Často jsme
pracovali velmi dlouho, někdy do jedné, dvou nebo dokonce do tří
hodin do rána. A když jsme měli napjatý časový harmonogram,
pracovali jsme i celou noc.
Měli
jste během nahrávání v Berlíně i nějaké dny volna? A co v
takových dnes skupina dělala?
Nevím,
co skupina podnikala ve volných dnech - pravděpodobně odpočívali
a doháněli spánkový deficit. Když jsme produkovali album "Black
Celebration", neměli jsme od začátku nahrávání do dokončení
finálního mixu ani jediný den volna. Každý den jsme strávili ve
studiu.
Kdy
jsi obvykle poprvé slyšel dema Martina Gorea?
Obvykle
mi dema posílal Daniel Miller krátce předtím, než jsme šli do
studia. Tehdy jsem také ty písničky slyšel poprvé.
Produkovali
jste všechna dema? Nebo se skupina příležitostně rozhodla
písničky "protřídit"?
Martin
nepíše žádné "přebytečné" skladby. Pokud vím, skončila
skoro všechna dema na chystaném albu. Nepatří k sortě
skladatelů, kteří napíšou padesát kousků z nichž pak deset
vyberou na album. Spíš napsal dvanáct písniček, ze kterých
deset šlo na album a dvě na singl jako b-strany.
Co
myslíš, kolik nevydaných skladeb Depeche Mode leží někde v
sejfu? A jak asi zní heslo?
Nemyslím
si, že by existovaly nevydané skladby Depeche Mode.
Co
obvykle dělával Dave během instrumentálního nahrávání?
Dave
byl, stejně jako všichni ostatní, extrémně důležitý pro
atmosféru během vzniku desky. Zatímco jsme v berlíně produkovali
backing tracks, často nás povzbuzoval nebo naši práci podrobil
kritickému drobnohledu.
Kde
zpěvák zkoušel své vokální party?
Ve
studiích Hansa bylo spoustu místa - a také spousta zákoutí,
kam se Dave mohl stáhnout a rozehřát své hlasivky resp.
nastudovat party se zpěvem.
Vnímal
jsi tehdy nějaký rozdíl mezi Alanem Wilderem a klukama z
Basildonu?
Když
jsem začal pracovat s Depeche Mode, byl Alan očividně "ten
nový". Když jsme ta léta později završili s "Black
Celebration", byl plnohodnotnou součástí týmu.
Měli
jste nějaký společný rituál, když jste dokončili práci na
singlu nebo albu?
Po
dokončení projektu jsme se nejdřív šli vyspat - protože jsme
byli dost unavení.
Klip
k "Everything Counts" se natáčel v Západním Berlíně.
Přispěla k němu skupina nějakými osobními nápady?
Nebyl
jsem zapojený do prací kolem klipu "Everything Counts", jsem si
ale celkem jistý, že skupina vybrala s režisérem vhodná natáčecí
místa.
Jako
průkopník ve věcech digitálního vybavení jsi měl výrazný
podíl na tom, aby se sampling stal součástí hudby. Nahráli
Depeche Mode v Berlíně mnoho samplů, např. v ulicích nebo v
opuštěných továrnách?
Často
jsme pořizovali samply, skoro všude. Vzpomínám si hlavně na
jednu session na střeše studia Hansa - přesněji řečeno na
terase, vně mixážní místnosti.
Mohl
bys nám popsat tehdejší situaci s fanoušky před studiem?
Po
úspěchu s albem "Construction Time Again" jsme měli spoustu
fanoušků, kteří se vydali ke studiu a čekali před budovou nebo
na schodech. Byla to skvělá atmosféra.
Kam
chodila skupina během nahrávání ve studiu Hansa na jídlo?
Existovala v okolí Postupimského náměstí nějaká zajímavá
místa? Nebo jste si jídlo objednávali?
V
přízemí studia byla italská restaurace v Kötherner Straße. Tam
jsme často jedli. Nebo jsme pobíhali po okolí a našli si nějakou
restauraci. Donáškovou službu jsme využívali spíš vzácně.
Jak
vypadal váš noční život? Chodili jste často ven?
Nijak
často, protože jsme pořád pracovali velmi dlouho. Zato jsme si
užili spoustu legrace ve studiu. A samozřejmě jsme sem tam
vyrazili za roh na jedno pivo. Na moc party si však nevzpomínám.
Která
místa jsi v Berlíně rád navštěvoval?
Můj
nejoblíbenější bar v Berlíně byl "Dina". Hlavně se mi
líbilo, že tam nehrála žádná hudba.
Jakou
roli hrál tehdy pro kluky z Depeche Mode alkohol, jak ve studiu, tak
ve volném čase?
Během
nahrávání jsme vlastně žádný alkohol nepili. A, pokud si
vzpomínám, ani nijak zvlášť mimo studio.
Díky
úspěchům v 80. letech se z členů skupiny brzy stali milionáři.
Bylo to nějak znát?
Se
skupinou jsem nikdy nemluvil o penězích. Bavili jsme se o hudbě.
Teď
něco všedního: Jaké dopravní prostředky upřednostňovali
Depeche Mode v Berlíně?
Může
být, že členové skupiny častěji používali metro. Hlavně si
ale pamatuji, že jsme často jezdili taxíkem.
Martin
bydlel, jak známo, přechodně u své berlínské přítelkyně. Kde
během nahrávání přebývali Dave, Andy a Alan?
Během
nahrávání "Construction Time Again" byli Depeche Mode
ubytovaní v hotelu InterContinental. Možná se tam znovu ubytovali
i v následujících letech.
Měl
Daniel Miller během berlínského období vlastní bydlení?
Ne,
Daniel v Berlíně žádný byt neměl.
Snad
ještě jednu otázku na závěr: Mrzí tě, že berlínské časy už
jsou minulostí?
Nesmutním.
Život jde dál a do Berlína jezdím pořád - miluji Berlín!
To
je hezký závěr - moc ti děkujeme za skvělý rozhovor!
Rádo
se stalo, hodně štěstí!
Gareth
Jones
Gareth
Jones (*1954) je britský hudební producent a inženýr, kromě
Depeche Mode pracoval například s Einstürzende Neubauten a
Erasure. Rodák z Warringtonu, městečka v severozápadní Anglii,
se od mládí věnoval hudbě - hrál na několik nástrojů a
později experimentoval s nahráváním a stříháním pásky. Další
zkušenosti získal v BBC a zkraje 80. let začal pracovat v
nahrávacích studiích.
Když
spolupracoval s jednou skupinou ve Vídni, navrhl mu její manažer,
aby nahraný materiál mixoval v Německu. Volba padla na špičkově
vybavená studia Hansa v Berlíně. Gareth Jones se rozhodl v německé
metropoli zůstat. Studia tehdy přilákala svou cenovou dostupností
mnoho anglických skupin. V Hanse začal Jones experimentovat s
atmosférou nahrávek - pomocí zešilovačů a mikrofonů
rozmístěných v prostoru docílil efektu jako by se hudba rozléhala
po velkém stadioně. Tuto techniku uplatnil u Depeche Mode, stejně
jako sampling. V polovině 90. let se Gareth vrátil zpět do rodné
Británie, kde pracoval v mnoha známých studiích (např. Abbey
Road).
Gareth
Jones se podívedílel na albech: Construction Time Again (1983),
Some Great Reward (1984), Black Celebration (1986), Ultra (1997),
Exciter (2001)
2015
Autor:
Christian Haase (DM-Tour), překlad z angličtiny do němčiny:
Audrey Micheneau