Po
klinické smrti začne člověk vnímat věci kolem s větším
klidem. Zpěvák Depeche Mode o poučení se z temného okamžiku
svého života, vystupování v diktaturách a svém punkovém mládí
- pařížský rozhovor pro Frankfurter Rundschau.
Kýčovité
olejomalby v barokních zlacených rámech, těžké koberce,
kudrlinkami zdobené porcelánové lampy - a uprostřed toho všeho
sedí Dave Gahan. Jako zpěvák Depeche Mode je jednou z
nejznámějších a nejvýraznějších postav mladších dějin
popu, v pokoji tohoto pařížského luxusního hotelu působí
trochu nepatřičně: prošedivělé strniště, na rukou masivní
prsteny, černá vesta přes tričko nakřivo, k tomu černý žaket
a černé džíny. Dokonce vlasy jsou ještě temně černé, nosí
je opět sestříhané a nagelované jako v 80. letech, kdy miliony
fanoušků elektroniky toužilo vypadat jako on a kopírovali jej.
Teď
v Paříži Depeche Mode oznámili na rok 2013 své nové světové
turné a udělali si čas na poskytnutí rozhovorů poblíž
Champs-Elysées. Gahan, jehož vrásky v obličeji a kolem očí
přece jen prozrazují padesátku, má dobrou náladu - i když
musí celou dobu sedět v hotelu. "Teď jsme konečně v Paříži
a pomalu se ani nedostaneme ven", zamumlá s úsměvem, "ale co:
Pořád jsme přece v Paříži!"
Pane
Gahane, co nevidět budete vystupovat na místech, kde většina
mezinárodních popových hvězd vystupuje jen málo, většinou je
rovnou vynechají: Sofie, Kijev, Bratislava, Minsk nebo Záhřeb. Co
vás na tom láká?
Od začátku jsme chtěli dvě věci: vidět
svět a hrát všude, kde nás chtějí lidé slyšet. Jeli jsme tam
i v dobách, kdy se ta místa ještě nacházela za železnou oponou.
To se dalo při našem povolání snadno spojit.
Zahájení
nového turné je zrovna v Tel Avivu. V roce 2006 jste tam museli
zrušit koncert kvůli Libanonské válce...
Ano, bylo nám to
velmi líto. Stalo se to, když už byl na dohled konec turné. Každý
z nás byl unavený, ale před námi bylo ještě vystoupení v Tel
Avivu. Když jsme byli v Turecku, vyšla zpráva, že na Tel Aviv
byly vypáleny rakety. Přesto jsme jako skupina byli odhodláni tam
vystoupit.
Neměli
jste strach?
Ne, my sami jsme se nebáli o naši osobní
bezpečnost. Ale ono nešlo jen o nás. Byli jsme přece zodpovědní
i za těch 50.000 lidí v tom velkém, otevřeném parku, kde jsme
měli hrát. To přišly na přetřas nejrůznější scénáře s
hrozbami: Co by se stalo, kdyby se mezi diváky vmísil terorista a
odpálil bombu? Mimo to nám půlka našeho personálu dala
jednoznačně najevo: "Můžete nám dát padáka, ale tam
nepojedeme." Tak jsme odřekli, přestože jsme tím nesmírně
zklamali spoustu fanoušků v Izraeli. Nato jsme dostali tisíce
přesmutných, srdcervoucích mailů a dopisů. Ti lidé se na náš
koncert těšili právě kvůli napjaté situaci. Tehdy to nešlo
jinak. Potom jsme tam vystoupili na našem dalším turné v roce
2009.
Západní
skupina na Východě
V
80. letech směli Depeche Mode jako jedna z mála západních skupin
odehrát mnoho koncertů v zemích tehdejšího východního bloku,
například v Maďarsku, Polsku, Československu a NDR. Nakolik bylo
těžké vystupovat tam jako skupina ze Západu?
Museli jsme
překonat spoustu překážek. První byla: Museli nás nejdřív
vůbec pustit dovnitř za železnou oponu. Museli jsme se pořád
ptát našeho managementu: Můžeme hrát v Polsku? Můžeme hrát ve
východním Berlíně. Naši agenti se tam vždycky ptali - a když
pak někdy dostali pozvánku, většinou jsme na ni ihned kývli. Pro
nás to bylo mimo jiné malé, vzrušující dobrodružství -
žádná jiná západní skupina tam nejela! Protože většině byly
ty země úplně ukradené. Kromě toho se na koncertech na Východě
nedaly vydělat žádné peníze: Polské zloté nebo české koruny
jsi nemohl vyměnit, proto jsme nemohli pokrýt ani naše produkční
náklady. Tehdy však taky nebyly zdaleka tak vysoké jako dnes. Byli
jsme prostě zvědaví mladí kluci, kteří byli zapálení; kteří
chtěli vystupovat všude. Lidi nás chtěli slyšet - tak jsme se
tam vydali.
Váš
skupinový kolega Martin Gore dokonce žil v letech 1985 až 1987 v
západním Berlíně, nedaleko od zdi. Ve studiu Hansa jste nahráli
vaše alba "Some Great Reward" a "Black Celebration". Jak
vzpomínáte na dobu, kdy byl Berlín ještě hraničním městem,
žádným rozhraním mezi Východem a Západem?
Kdykoliv jsem v
posledních letech navštívil Berlín, říkal jsem si:
Neuvěřitelné, jak se to město od těch dob změnilo a jak se
pořád mění. Západní Berlín byl tehdy takový malý ostrov.
Skoro jako Greenwich Village v New Yorku, kde dnes žiji: úplně
jiný než zbytek země. Tak byl Berlín podobně víc otevřený,
kreativní, vzrušující, metropolitní a multikulturní než zbytek
Německa. Doby, kdy jsme pracovali ve studiích Hansa, hned u zdi, se
mi vpálily do paměti. Ještě pořád vím, jak jsme se vyhlíželi
z mixážní místnosti - a viděli jsme skoro přímo na strážní
hlídky. Dnes děsivá představa.
7.
března 1988 Depeche Mode odehráli ve východoberlínské
Werner-Seelenbinder-Halle v Prenzauer Berg dnes již legendární
koncert. Byl to, když odhlédneme od zvědavosti, která vás
poháněla k tomuto překračování hranic, politický
statement?
Ne. Politické interpretace našich vystoupení nás
nezajímají. Byli jsme mladí, měli jsme radost z toho, že jsme
měli i v NDR velké publikum. Nepřemýšleli jsme ve škatulkách
jako: Je to správné nebo špatné, podlézavé nebo rebelantské? V
podstatě jsme si kladli pořád ty stejné otázky: Můžeme tam
jet? Můžeme tam vystupovat? A když náš manažer mínil, že by
to "mohlo klapnout", zajásali jsme: "Tak jedem!"
Váš
kolega ze skupiny Andy Fletcher se na to dívá víc kriticky. Řekl
nám, že Depeche Mode byli vícekrát účelně využiti režimem.
To
je komplikované. Na jednu stranu je to pravda. I během našeho
koncertování v NDR jsme byli asi využiti stranou - už jen ve
smyslu aby se mohli sami prezentovat jako moderní, když nás tam
nechali vystupovat. Tak se mimochodem představovali i oni nám. I
když jsme potom přijeli do Polska nebo Česka, pořadatelé a lidé
od bezpečnosti si nás neskutečně předcházeli.
Není
to u rockových hvězd obvyklé?
Tohle mělo ještě další
rozměr. Povolaní v zemích východního bloku se do toho pustili
přehnaným způsobem, aby nám dokázali, jak dobrý a normální je
přece život v jejich zemích. Strčili nás například do
dekadentních hotelů a tam nám pořád říkali: "Koukněte, i my
máme - vajíčka! Máme všechno, co znáte ze Západu!" Ale my
jsme přece nebyli blbí. Bylo nám jasné, že lidem vně hotelu se
nevedlo zdaleka tak dobře jako nám tam vevnitř.
Takže
nelitujete, že jste tam vystupovali?
Poháněla nás idea, že
hudba nezná žádné hranice, žádná rozdělení. Byli a jsme toho
názoru, že hudba nesmí být cenzurována. Nikomu se nesmí
zakazovat poslech té nebo oné hudby, protože je označována za
podvratnou. Zažili jsme i to. Dodnes tak například nesmíme
vystupovat v Číně, protože se určitým strážcům morálky
nelíbí obsah našich písniček. Teprve před pár lety prověřili
všechny naše texty - a pak nás odmítli.
"Kázat
o politice? To je Bonova práce"
Které
písně připadali Číňanům příliš podvratné, "People Are
People"?
To vám nemohu říct. Hádám, že v nás viděli
především vyslance svobodného Západu. Zřejmě se obávali, že
už jen koncerty působí jako jistý druh reklamy na západní
hodnoty. Přestože my sami jsme se v takové roli nikdy neviděli.
Pro mládež ve všech těch zemích Depeche Mode určitě
reprezentovali hodnoty jako osobní svoboda, svoboda názoru, svoboda
umění, aniž bychom to v našich písních explicitně vyslovovali.
Možná jsme tuto mládež našimi vystoupeními trochu inspirovali
nebo jim dodali odvahy. Někdy to tak působilo.
Jak
docházíte k takovému závěru?
Například když jsme poprvé v
roce 1988 ve východním Berlíně vstoupili na pódium, bylo něco
ve vzduchu. Byli jsme schopni cítit touhu po svobodě, zvláštní
euforii, která vycházela z lidí z publika. Ten pocit byl takřka
hmatatelný. Ten den, skutečnost, že jsme tam hráli, bylo pro
tamější diváky něco výjimečného. A my jsme to cítili stejně.
Někdy jsme však během našich koncertů ve východním bloku
cítili pocity opačné - napětí a strach. To pociťuji v
současnosti někdy také, když vystupujeme ve válečných
oblastech. Když se kupříkladu osamostatňují písně. Mohou mít
rozdílný výklad, podle toho kde vystupujeme. "Walking In My
Shoes" byla během revoluce u mnoha diváků ve východní Evropě
oslavována jako lidová píseň. Všichni zpívají: "Pověděl
bych ti o všech těch věcech, kterým mě vystavili / bolesti,
které jsem byl podroben... než dojdeš k jakémukoliv závěru,
zkus se vžít do mé situace." Když to s neuvěřitelným zápalem
zpívají desítky tisíc lidí, je to jako by jim ta píseň mluvila
z duše.
Možná
tomu tak bude na konci vašeho turné, to budete poprvé hrát v
Minsku, v Bělorusku...
Opět takové místo, kde před námi
ještě nehrála žádná západní skupina.
Z
dobrého důvodu: Je to poslední evropská země s diktaturou.
Organizace na ochranu lidských práv vyzývají tyto státy
bojkotovat a nevystupovat tam.
Naše cesta je dnes ta samá jako
tehdy. Chceme jet i do takových zemí, abychom tam lidi stmelili
dohromady. Když budeme hrát v Minsku, budou na stadionu politicky
různě orientovaní lidé. Ale na našem koncertě budou sjednocení.
Dokázal
byste si představit, že byste využil svou privilegovanou pozici,
tím že byste například kritizoval internetovou cenzuru
běloruského diktátora Lukašenka?
Obvykle přece jen řeknu pár
vět k místní situaci. Akorát tím nechci rozdělovat publikum.
Nechci koncert stavět jinak jen kvůli tomu, že se koná v Minsku a
ne v Berlíně nebo Kalifornii. Vidím spíš to, co sjednocuje: I v
Bělorusku existují lide, kteří léta poslouchají naši hudbu. To
je spojuje s námi i se zbytkem světa. A toto spojení nechci
zničit. Nechci na pódiu kázat o politice, to je práce pro Bona.
Tomu
se u příležitosti koncertu U2 v Moskvě povedlo krátce před
vystoupením mediálně velmi vděčně posedět u šálku čaje s
prezidentem Dmitrijem Medvěděvem, aby mluvil o pomoci Africe - a
později na koncertě na pódium pozval disidentského rockera Jurije
Ševčuka.
Bono si v každém městě předem kontroluje aktuální
zpravodajství, nechává se informovat aby potom mohl zaujmout
detailní postoj. Je v tom opravdu dobrý. Ale já něco takového
nedělám.
Depeche
Mode již hráli i v Moskvě a v roce 2013 tam vystoupí zas. Čistě
teoreticky - kdyby se krátce před vašim vystoupením konalo
soudní řízení s dívčí punkovou skupinou Pussy Riot, jaký
byste k tomu zaujal postoj?
Viděl jsem, jak ostatní hudebníci
komentovali rozsudek nebo měli na pódiu oblečené protestní
trička. To všechno se dá udělat. Ale to není můj způsob
vyjadřování. Abychom nedošli k nedorozumění: Jsem proti každé
formě cenzury a omezování svobody projevu. Svoboda názoru by měla
být tak samozřejmá jako vzduch, který dýcháme. A to, čeho se
Pussy Riot dopustily, když v moskevské Katedrále Krista Spasitele
protestovali proti prezidentu Putinovi, bylo prostě svobodné
vyjádření názoru. Možná bylo místo, které zvolily, aby
vyjádřili svůj názor, trochu kontroverzní. Přece jen je v Rusku
církev tradičně uctívána.
"Nejsem
nábožensky založený"
Takže
se dokážete vžít do těch lidí, podle kterých protest v
katedrále urazil jejich náboženské cítění?
To právě
nedokážu. Protože nejsem nábožensky založený.
Vaše
texty naznačují něco jiného: Zpíváte o "hříšníku ve mně"
a "přítomnosti boha", o "osobním Ježíši" - a opakovaně
o andělech a ďáblech.
Ale tady nejde o náboženství, ale o
spiritualitu. V tom je velký rozdíl. Chtít být součástí
vesmíru nebo cítit spojení se silou, která je tam venku - to
podle mě nemá nic společného s náboženstvím.
To
zní ezotericky.
Vůbec ne. Pořád marníme příliš mnoho času
snahou odlišovat se od sebe skrz náboženství. Ale jak může
záležet na tom, jakým způsobem člověk věří? Jestli existuje
bůh, pak je to pořád jeden samý, nebo ne? Není jich deset, kteří
se musí radit v komisi. A tomuto jednomu bohu určitě nevadí malá
punková skupina, která vystoupila v jedné katedrále v Rusku.
Co
s vámi dnes už mnoho lidí nespojuje: Během vašeho mládí v
Anglii jste sám byl punkem.
Divoké časy. Velice dobře si na to
pamatuji, ovlivňují mě dodnes. Vyrostl jsem prakticky bez otce;
abych si trochu vydělal, prodávali jsme s kamarády kradené zboží
a nakrátko skončili v nápravním zařízení pro mladistvé. Ze
školy jsem odešel v patnácti, ale nemohl jsem najít práci. U
silnice se hromadily odpadky, protože se pořád stávkovalo. Každý
stávkoval. Popeláři, horníci, každý. Naši učitelé nám
vždycky říkali: Z vás nikdy nic nebude. Tak jsem objevil punk.
Čím
vás oslovoval?
Najednou tu byli tihle divní týpci, ve všech
těch skupinách, které byly úplně stejné jako my. Když mi bylo
čtrnáct, byl punkrock to první, k čemu jsem si dokázal vybudovat
skutečné pouto. Sex Pistols konečně promlouvali řečí, kterou
jsem rozuměl.
Je
o to překvapivější, že jste jen o tři roky později
spoluzakládal Depeche Mode a pak hrál temný elektropop na
syntezátory a bicí automaty - hudbu úplně odlišnou od
kytarového řevu punkových skupin. Co bylo příčinou vaší
metamorfózy?
I u Depeche Mode tu pořád bylo spojení s punkem.
Jasně, The Clash byli víc političtí, Sex Pistols provokativní,
jejich hudba měla kořeny v rock'n'rollu. Ale už Siouxsie And The
Banshees, které jsem zbožňoval, zpívali o frustraci víc
abstraktněji, umělečtěji. Chladněji a temněji. Spolu s Depeche
Mode vzešli ke konci punkového hnutí z undergroundu nové skupiny:
The Cure, Echo And The Bunnymen, Joy Division, New Order... ti
všichni by za prvotní impuls označili Sex Pistols , tím jsem si
jistý. Ačkoliv Depeche Mode utvářeli jiný hudební žánr,
osvojili jsme si základní punkovou myšlenku: nemusíš být velkým
hudebníkem, abys dokázal napsat skvělé písničky. Mohli jsme
prostě hrát dvěma prsty na syntezátorech, nahodit bicí automat,
připojit techniku a zahrát naše krátké tří-čtyřminutové
písničky. Naším krédem bylo: Můžeme si dělat co chceme!
Nepotřebujeme drahé vybavení, prostě skládáme naše písničky.
A každému, kdo o nás pochyboval jsme hlasitě vzkazovali: "To
víš, že to dokážeme!"
Akorát
jste zněli melancholicky a chladně.
Ne, během našich raných
let jsme byli hlasití a rychlí. Pustili jsme bicí automat na plné
pecky a šli jsme na to. Byli jsme elektroničtí Ramones! A nikdy
jsme nebyli takoví jako všechny ty osmdesátkové skupiny, které
nepřežili 80. léta, jako Duran Duran nebo Spandau Ballett.
Nenatáčeli jsme žádná videa na Srí Lance na bílé lodi,
natáčeli jsme v Berlíně, v budově určené k demolici, kde jsme
rozbíjeli auta. Náš zvuk byl tvrdý a chladný, instrumentace
někdy brutální. Mimořádné bylo, že jádrem písní vždycky
byly melodie, pocity, emoce a upřímnost. A tak to funguje dodnes.
Kritici
reptají nad novými písničkami
Vaše
alba se stále prodávají v řádu milionů, ale kritici mají
připomínky, že to s Depeche Mode není jiné než s Rolling
Stones: Stále vydávají nové písně, které se však už
nevyrovnají těm klasickým. Týká se to i vás?
Samozřejmě,
že takové kritiky zabolí. Když píšeš písničky, na které jsi
pyšný a kritici reptají: "Tohle je na nic." Jasně, že se mě
to dotkne. Ale po třiceti letech zkrátka existují i lidé, kteří
tě znají z dřívějška a měli tě tehdy možná mnohem raději
než dnes. A když se jim teď zdáme špatní, budou asi muset dát
přednost jiným skupinám.
Neuvažujete
někdy nad tím, že by na té kritice mohlo něco být? Cure
kupříkladu už roky nevydali nic nového. Lídr jejich skupiny
Robert Smith to jednou vysvětloval tím, že dokáže psát skutečně
dobré písničky jen když je opravdu nešťastný. Zatím se mu
vede prostě až moc dobře. Naproti tomu vy pořád ještě zpíváte
"We are damaged people, disturbed souls", zranění lidé,
narušené duše - přestože jste dnes milionáři a otcové ve
středním věku.
Jasně, dneska jsme šťastní lidé. Ale každý
je jednou nahoře, jednou dole. Mívám chvíle, kdy se cítím být
zahnaný do temného kouta. Dnes se dokážu vědomě rozhodnout
nepropadnout vzápětí depresi. Ale tu náladu, kterou popisují
naše písně, znám moc dobře. Dnes jdu ven, trochu se proběhnu po
New Yorku, obklopím se lidmi. To je na New Yorku to dobré: můžeš
pobíhat kolem a přesto zůstat určitým způsobem izolovaný.
Ovšem ve všech těch náladách píšu písničky. Popisuji své
myšlenky o věcech z minulosti nebo o vztahu k sobě či jiné osobě
- nebo světu. Chci být slyšen, chci být pochopený, to mě
pohání.
Ale
možná píseň působí naléhavěji, když člověk v životě
skutečně trpí, jako vy před patnácti lety, když jste se musel
léčit ze závislosti a skoro jste umřel.
Úspěch má jednu
výhodu: Mohu si dnes dovolit být umělcem, nemusím si dělat žádné
starosti s penězi nebo s tím jak mám zaplatit školné svým
dětem. Nemyslím si však, že by náš nový způsob života změnil
naši hudbu. Protože jsem nikdy nezapomněl, odkud pocházím. Žiji
s pocitem, že můžu všechno, co mi bylo dáno, stejně rychle zase
ztratit.
"Sarkasmus
patří k naší povaze"
Pane
Gahane, Německo je jednou z nesporných bašt Depeche Mode. Jeden z
vašich kolegů to vysvětloval tím, že zpíváte o pocitech a k
tomu hrajete strojovou hudbu - "Takového něco mají Němci prostě
rádi." Už jen tato věta je ukázkou, co hodně lidí na Depeche
Mode přehlíží: Vaši sebeironii a váš humor.
Konečně to
někdo řekl.
Vaše
texty jsou plné sebeironických narážek, po vaší veřejně
protrpěné drogové krizi jste napsal písničky jako "Suffer
Well", pěkně trp. Na jednom z prodávaných triček k turné
stálo "Pain and suffering in various tempos", bolest a utrpení
v různých tempech. Připadáte si někdy dokonce chápáni až moc
vážně?
Takže, nejdřív musím zdůraznit, že naši hudbu
bereme velmi, velmi vážně. Ale jsme zkrátka Angličané.
Sarkasmus, vzájemné dobírání se, to patří k naší povaze.
Děláme to ve studiu, v zákulisí, když hrajeme.
O
vaší životní krizi v 90. letech se toho hodně dostalo na
veřejnost: jak jste bojoval se svou závislostí, pokusil se o
sebevraždu, dvakrát se rozvedl, v roce 1996 byl po předávkování
heroinem klinicky mrtvý a jen tak tak zachráněný. Dostihuje vás
ta doba ještě někdy?
Jsem v pohodě. Prošel jsem si tímto
peklem a skutečně mě některé naše písně pořád ještě
mentálně vracejí zpátky do těch časů, kdy jsme je hrávali.
Dnes už však vím, jak jsem se do toho dostal a dokážu včas
zatáhnout brzdu. Vnímám to pro sebe jako varování.
Anglickému
hudebnímu projektu The Soulsavers jste přispěl jako hostující
zpěvák a textař na jejich nové CD "The Light The Dead See":
Světlo, které vidí mrtví. Je to něco na způsob komentáře
velké pozornosti médií k vašemu vlastnímu návratu ze světa
mrtvých?
Říkejte tomu šibeniční humor. Mám rád takovou
poezii: pochmurná, ale ve své temnotě současně plná humoru.
Stejně jako příběhy Edgara Allana Poe - šílené a vzešlé
pravděpodobně z opiového nebo alkoholového opojení, ale svým
způsobem vtipné. To miluji. V životě potřebuješ humor. Při
tom, jak těžký život někdy je, bychom jinak všichni jenom
seděli s pláčem v koutě.
7.12.2012
Rozhovor
vedl Steven Geyer