Dave Gahan: Dřív jsem utíkal sám před sebou
07.09.2005

50 miliónů prodaných alb během 25ti let a nesčetní fanoušci. To je bilance Depeche Mode. Od 21. října je k dostání "Playing The Angel", jedenácté studiové album britské kultovní skupiny. Zpěvák Dave Gahan byl dlouho drogově a alkoholově závislým. Dnes je raději pečující otec rodiny, jak přiznává v interview:
Dave,
jak se cítíš teď s "Playing The Angel"? Jsi z nového alba
nadšený?
Dave:
Ano, protože to byla totální spolupráce. Všichni jsme si to
velmi užívali. Hodně toho podnítil producent Ben Hillier. Do
studia pozval dva programátory, Davea Mc Crackena a Ricka Morrise.
Celou dobu jsme pracovali v šesti. Dave McCracken je vynikající
klávesista, taky Rick měl dobré nápady. Ben hrál na bicí a tak
nějak se podílel na všem. Pracoval velmi rychle. Neměli jsme
příliš času posedávat a moc přemýšlet. To může být někdy
velmi nebezpečné. S prací jsme začali v lednu a album dokončili
v létě. To je na Depeche Mode velmi rychle.
"Playing
The Angel" zní temněji než ostatní alba od Depeche Mode.
Souhlasíš s tím?
Dave:
Samozřejmě má své temné okamžiky, ale je spíš dojímavé a
melancholické. Nemyslím si, že je "Playing The Angel" temnější
než ostatní alba Depeche Mode. Slyším vliv "Black Celebration",
"Violator" a "Songs Of Faith And Devotion". Tím nemyslím
žádný hudební krok zpátky, ale spíš základní atmosféru
těchto alb.
Martin
Gore žije v Kalifornii, Andrew Fletcher v Londýně, ty v New Yorku.
Jak se dá přes takovou vzdálenost produkovat album?
Dave:
To opravdu není rozdíl. Setkáváme se a mluvíme jen o tom, co
chceme dělat, přehráváme si navzájem písničky. A když opravdu
začnem s prací, tak jsme většinu času spolu. Kromě toho jedeme
zas na turné a tam se do srpna 2006 uvidíme každý den. To je
dostatečně dlouho na společné trávení času.
"Playing
The Angel" je první album Depeche Mode, kde se objevuješ jako
skladatel. Je to logický následek sólového alba "Paper
Monsters"?
Dave:
Když šlo o to udělat novou desku Depeche Mode, tak Martin už
věděl, co přijde. Nebylo to nic, o čem bychom museli dlouho
diskutovat. Spíš šlo o to, kolik písniček na album přijde. Pro
Martina byly mé tři písně už dost velká změna. Ale s tím já
dokážu žít.
Kde
bereš inspiraci pro vlastní písničky?
Dave:
Píšu o tom, jak se cítím a jak vidím určité věci. Obvykle se
jedná o důvěru ve vlastní život, o vztahu k mojí ženě a
dětem, jak vztah roste a přináší své plody. Zároveň chci
vědět, co mi může život nabídnout. Nakonec jde vždycky o to,
že se člověk nemůže cítit lépe skrz svůj zevnějšek, ale jen
skrz něco, co pochází z nitra. Tím se zabývám nejvíc, to je
moje výzva.
Proč
nese album název "Playing The Angel"?
Dave:
Slovo "Angel" se vyskytuje na desce vícekrát. Ale raději máme
dvojsmyslnost, která z "Playing The Angel" vychází. Jako
bychom byli andělé, je to svým způsobem legrační. Tentokrát
nebylo vůbec jednoduché vybrat název. Měli jsme víc návrhů,
nemohli jsme se ale shodnout. Takže jsme posuzovali texty,
respektive jednotlivé řádky. "Playing The Angel" se vyskytuje
v "The Darkest Star", v poslední písničce. Určitý vliv měl
i Anton Corbijn. Líbila se mu ta metafora, která z názvu vychází.
Co
můžeš říct o spolupráci s Benem Hillierem?
Dave:
Bena Hilliera navrhl Daniel Miller, šéf Mute Records. Dal mi nějaká
alba na kterých spolupracoval. Líbil se mi zvuk, atmosféra. Vždy
se nejdřív setkáme s lidmi se kterými chceme pracovat. Taky s
Benem. Působil uceleným dojmem. Kromě toho nebyl žádný fanoušek
Depeche Mode a nebyl tak seznámený s naší hudbou, takže neměl
žádné předsudky o tom, jak s námi bude pracovat. Takhle byl
každý den ve studiu nový zážitek. Měl důsledný pracovní
rytmus, chtěl pořád zkoušet nové věci. Přesně, jak jsme si to
přáli. Pro Depeche Mode je každá nová deska výzvou. Nedělali
bychom žádná nová alba, kdyby byl pořád stejný postup. To by
byl konec Depeche Mode. Ben právě chápal, o co ve skupině jde a
do jakého směru by se měl vyvíjet zvuk.
"Playing
The Angel" je k dostání taky ve zvukovém formátu 5.1.
Dave:
Ano, ale to ve studiu nedělalo žádný rozdíl. Mix zvuku vznikl
teprve později, když se míchalo album. Mute to chtělo a my jsme
do toho nebyli opravdu zahrnutí.
Proč
byl prvním singlem "Precious"?
Dave:
Píseň vznikla poměrně brzy v procesu nahrávání. Ta
jednoduchost nás fascinovala. Někdy je to prostě tak, že u určité
písně hned vznikne singlový potencionál. Textově je to o
Martinových dětech.
"Precious"
byla už šest týdnů před regulérním vydání k dostání jako
komerční download.
Dave:
Ano, to bylo velmi důležité a muselo to být. Jak jistě víš,
byla "Precious" už ilegálně na různých webových stránkách.
Museli jsme reagovat. Tak jsme měli aspoň nějakou kontrolu nad
jejím šířením. Internet je dobrá možnost jak se dostat snadno
a rychle k hudbě. Všechno se vyvíjí tak rychle. Někdy si myslím,
že fyzickým nosičům záznamů zanedlouho odzvoní hrana.
Víš,
co se stane tomu člověku z Polska, který poskytnul "Precious"
ilegálně na Internetu?
Dave:
Ne přesně. Ale porušil platné právo a nese za to odpovědnost.
Tak už to bývá. Jednal a teď příjde reakce. Vzal nám něco, co
ještě nebylo hotové. To je krádež, co jiného? Chápeme potřebu
fanoušků chtít mít něco co nejdřív. Ale ještě nebylo načase.
Tenhle člověk hackoval na serveru firmy, které produkovala video k
"Precious" a šířil to, co považoval za naše nové video. Ale
to to nebylo, nýbrž pouze střih produkce. Toto takzvané "video
k Precious" jen ukazovalo nás na blue screen. Většina klipu se
přitom skládá z animací, které k němu byly přidány později.
Jsme s výsledkem velmi spokojeni.
To
video produkovat Uwe Flade. Proč ne Anton Corbijn?
Dave:
Uwe už dělal video k "Bottle Living" z mého sólového alba.
Neměli jsme na tento projekt moc peněž, ale to, co odevzdal Uwe
bylo fakt skvělé. Je velmi nadšený, jeho nápady jsou nové a
svěží. Taky video k "Enjoy The Silence 2004" je od něho.
Těžká práce, koneckonců to mohl stěží udělat lépe než
Anton Corbijn u originálu. Líbilo se nám Uweho odlišné pojetí a
jsme velmi spokojeni i s "Precious". Pravděpodobně bude
produkovat i video k druhému singlu "A Pain That I'm Used To".
Doufáme ale také, že budeme zas dělat video s Antonem. Ale teď
je velmi zaměstnaný. Stará se například o vzhled pódia a
projekcí našeho blížícího se turné.
Jaké
písničky budete hrát live?
Dave:
Dohromady asi 25, z toho šest nebo sedm z nového alba. Ty smícháme
s našimi oblíbenými skladbami. Samozřejmě je mezitím pár
straších kousků a taky pár překvapení.
Jsou
nějaké písně od Depeche Mode, které dnes už nemáš rád?
Dave:
"Nemít rád" nejsou možná ty správná slova. Některé jsem
jednoduše zapomněl. Ty mě napadají, když probíráme výběr
titulů pro turné. Sedneme si spolu, uděláme seznam všech písní
z každého alba včetně b-stran. Pak seznam procházíme a škrtáme
všechno, co nepřichází v úvahu. Ptáme se sami sebe "vezmeme
něco ze "Speak & Spell"? Spíš ne. Z "Construction Time
Again" nebo "Some Great Reward"? Možná. Z "Music For The
Masses"? Ovšem!" Ale nejdříve si samozřejmě písně
poslechneme. Potom zjistíme, co se nám z dnešního pohledu už
nelíbí.
Jak
se připravuješ na stres během turné?
Dave:
Nepřijde mi to ani tak stresující, je to koneckonců má práce.
Těžší je spíš to být velmi daleko od domova, být vzdálený
od rodiny. Stát na pódiu je naproti tomu úžasné, skvělý
zážitek.
Jsi
ženatý, máš tři děti. Jak vedeš rodinný život během turné?
Dave:
Opravdu těžko. Právě poslední noc jsme o tom s ženou mluvili.
Je to těžké pro děti a pro moji ženu možná ještě těžší.
Snažíme se přesto najít si pro sebe čas. Minulý víkend mě
třeba navštívila v Londýně. Ale když mají děti problémy ve
škole, tak u toho nejsem. Je to pokaždé boj. Konečně, rodina je
to nejmilejší, co mám. A v žádném případě ji nechci riskovat
nebo znovu ztratit.
Dřív
jsi bral drogy, jak relaxuješ dnes?
Dave:
Radši jinak. Rád chodím běhat, trávím čas s rodinou a s
přáteli, jdu do kina nebo do muzea, pomáhám dětem s úlohami do
školy, hraju s nima fotbal. Moc mi to chybí, když jsme na turné.
Večeře o samotě může být velmi příjemná. Dřív jsem utíkal
sám před sebou. Otec nás opustil velmi brzy a moje máma byla sama
se čtyřmi dětmi. Jsem velmi rád, že teď patřím k rodině. A
pořád se učím být dobrým otcem a manželem, dělám co můžu.
Někdy moje žena dokonce říká, že se snažím až moc. A můj
syn nedávno prohlásil "Buď prostě sám sebou a přestaň chtít
být otcem". Tak se učím i od dětí.
Co
jim poradíš, když Ti jednoho dne řeknou, že chtějí být
rockovou hvězdou?
Dave:
Oh, takového něco podobného jsem už slyšel. Můj nejstarší syn
teď žije v Londýně, hraje na kytaru a chce skupinu. Řekl jsem,
že jestli tohle opravdu chce, musí tvrdě pracovat a věřit v
sebe. Musí chápat, že na dosažení cíle potřebuje hodně času
a energie. Ale očividně se nenechal zastrašit a pracuje na tom, on
miluje hudbu. Na jedné londýnské škole se teď učí všechno, co
má co dočinění s kytarami, zvukovým inženýrstvím a produkcí.
A je z toho nadšený.
Pověděl
jsi mu o negativní stránce života rockové hvězdy?
Dave:
To nemusím, on chápe ta nebezpečí. Ale ta jsou v životě všude.
Nejenom ten, kdo je v nějaké skupině může pít moc alkoholu.
Jsi
potřetí ženatý. Jaká nabídka k sňatku Ti nejvíc utkvěla v
mysli?
Dave:
Asi ta, která patřila mojí ženě Jennifer. Nejdřív řekla "ne".
Byli jsme na večeří v New Yorku, měl jsem prsten v kapse. To bylo
několik dnů před turné. Chtěl jsem se jí zeptat, jestli si mě
chce vzít a vzal jsem prsten. Řekla "Doufám, že tohle není
nabídka k sňatku. Přece teď jedeš na turné." Pak mínila
"Vrať se ve zdraví zpátky a jestli budeme spolu mít ještě
vztah, tak si o tom promluvíme." To bylo opravdu šílené.
Když
jste před 25ti lety se skupinou začali, chtěli jste tím udělat
dojem na dívky?
Dave:
Definitivně. Ale taky nás k tomu pohánělo to, co nás
obklopovalo. Byla to možnost odejít z našeho maloměsta, vidět
něco ze světa. Všechno se stalo tak rychle, během prvních alb.
Jeli jsme na turné a tam se o nás samozřejmě zajímala spousta
holek. Ale nakonec bys měl s člověkem zacházet tak, jak chceš
aby zacházeli s Tebou. To nemá nic společného s tím, jestli jsi
ženatý nebo ne. Na turné to může být velmi těžké. Vztah jen
na jednu noc nic neznamená. Měl jsem své nezdary.
Která
byla nejlepší doba na párty?
Dave:
Pro mě to byla druhá polovina osmdesátých let. Záleží na úhlu
pohledu. V té době byla všechno jenom zábava. Pak přišlo téma
Aids a všichni si začali dávat větši pozor. Během
"Violator"-Tour (1990) jsem byl úplně vyhaslý, o většinu
věcí jsem vůbec neměl zájem. Už na začátku tohoto turné až
k albu "Ultra" (1997) jsem se zajímal jenom o to se opít -
neustále.
Znovu
zpátky k novému albu. První píseň se jmenuje "A Pain That I'm
Used To". Na jaký druh bolesti jsi zvyklý?
Dave:
Mou vlastní vnitřní bolest. Někdy se dostaneme kvůli všedním
věcem do střetu. Zdá se to jako lehký výbuch hněvu, ale vlastně
to tak není. Někdy je to těžké vzít na sebe riziko a udělat
opak toho. Připustit, že druhý člověk někomu poví o svém
strachu a jednoduše na to nereagovat. Často je bolest, na kterou
jsem zvyklý, ta, kterou ode mne dostávají ostatní.
Jsi
špatný člověk?
Dave:
Myslím si, že ne. Je to jen tak, že bojuji s nepřítelem ve mně.
Jako anděl na jedné a ďábel na druhé straně. Naštěstí ke mně
promlouvá hlas intuice hlasitěji. Ale s takovým bojem se musí
neustále vyrovnávat každý. Je to věc stávání se starším a
moudřejším. Díváš se, kde právě jsi a určíš si, jakým
směrem se chceš dát.
Na
závěr: Máš plány na další sólové album?
Dave:
Nic konkrétního, ale myslím si, že druhé sólové album určitě
bude. Po turné "Paper Monsters" jsem napsal dohromady 15 nových
písní. Tří z toho jsou na "Playing The Angel" Teď je na řadě
turné s Depeche Mode. To je pro mě velmi důležité a už se na
něj opravdu těším. Pak mám namířeno domů. Tam můžu jít
kdykoliv do studia nahrát nové písničky.
©
2005 Heiko Meyer
Zdroj: Pagandance.de